Back at DTU

Tilbage på DTU

Velkommen tilbage til DTU. Vi håber du har haft et både lærerigt og uforglemmeligt semester i udlandet og at du er klar til at kaste dig ud i endnu et nyt semester herhjemme. Nedenfor fortæller vi lidt om de praktiske og sidste trin du skal igennem efter du har færdiggjort et semester i udlandet.

Søg endelig merit

Når du har afsluttet dit udlandsophold, er du forpligtet til at søge endelig merit for alle de kurser du har bestået i udlandet. Det gør du på merit.dtu.dk Læs mere om merit her.

Afhent dit karakterudskrift

For at kunne ansøge om endelig merit skal du bruge dit karakterudskrift fra udlandet.

I de fleste tilfælde vil dit karakterudskrift blive sendt til os, hvorefter vi uploader dem på merit.dtu.dk. Nogle universiteter vælger dog at sende det direkte til studerende og som en tredje mulighed kan du også opleve at du selv skal bede værtsuniversitetet om at udstede et karakterbevis til dig. I de sidste to tilfælde vil du selv skulle uploade det på merit.dtu.dk som en del af din ansøgning om endelig meritoverførsel af dine kurser fra udlandet.

Alle de kurser du har bestået i udlandet overføres som en samlet ECTS-gruppe. Det betyder at de karakterer du har fået i udlandet ikke vil være synlige på hverken DTU Inside eller senere hen på dit bachelor/kandidat diplom fra DTU. Ønsker du derfor at dokumentere karaktererne kan du altid vedlægge dit udenlandske karakterudskrift.

Skriv en rejserapport

Som en afsluttende del af dit udlandsophold skal du skrive en rejserapport. Heri beskriver du dit studieophold på godt og ondt og giver derved gode råd og inspiration videre til dine medstuderende, der står overfor samme udrejsedrømme og overvejer at studere i udlandet. Så tænk over, hvilke tips du kan videregive, og hvad du selv gerne ville have vidst, inden du tog afsted, så nye studerende kan lære af dine oplevelser og erfaringer.

Rejserapporten skal skrives på engelsk ved at logge ind på din profil på DTU Beyond Borders og udfylde formularen elektronisk under "My Overview".

Tjek dine krav som Erasmus+ studerende er opfyldt

Hvis du har været afsted som Erasmus studerende inden for EU/ EØS, vil du udover ovenstående blandt andet også skulle udfylde en Erasmus+ EU survey og tage en OLS test. Læs meget mere om de krav der stilles til dig som hjemvendt Erasmus studerende her.

Bliv frivillig og lad dit internationale netværk gro

Nu har du selv prøvet at opleve hvad det vil sige at være ny på et fremmed universitet, så hvorfor ikke melde dig som buddy og vær med til at hjælpe nye MSc-studerende og udvekslingsstuderende til at få den bedst mulige opstart på DTU? Derved får du også muligheden for at forblive i et internationalt netværk, dele dine egne udvekslingsoplevelser og møde studerende fra hele verdenen. Skriv til msc@pf.dk hvis du vil høre mere.

Join DTU's internationale aktiviteter arrangeret af DTU Student's Culture Hub i løbet af semesteret og netværk med medstuderende fra hele verden. Hør meget mere ved at følge dem på Facebook.

29 APRIL 2024