Rensselaer Polytechnic Institute

Sådan søger du til værtsuniversitetet

Ansøgning til værtsuniversitetet

Når du har fået tildelt en plads af kontoret for International Uddannelse, vil du modtage en mail fra DTU Study Abroad med et 'Selection Letter'. Du skal ikke bekræfte din plads til DTU, men derimod huske at afmelde dig pladsen, såfremt du er forhindret i at tage på udveksling alligevel.

I dit 'Selection Letter' står der vigtig information om:

• navnet på det universitet, du har fået tildelt en plads til
  • betingelser for din udvekslingsplads
  • information om det obligatoriske 'Get ready for exchange' kursus
  • et officielt, underskrevet brev, der dokumenterer din udvekslingsplads

Når du har fået tildelt en plads, har du også automatisk fået tildelt en DTU kontaktperson (International Partnership Manager), som vil stå listet i dit 'Selection letter'. Det er meget vigtigt, at du ikke går i gang med at ansøge til værtsuniversitetet på egen hånd før du har fået ansøgningsinformationen enten fra din DTU kontaktperson eller direkte fra dit værtsuniversitet.

Ansøgningsprocessen trin-for-trin

1. DTU tildeler dig en udvekslingsplads

2. Tjek din DTU-mail ofte i løbet af månederne op til dit semester ud udlandet starter. Du vil her modtage beskeder fra dit værtsuniversitet, beskeder med ansøgningsprocedurer og dokumenter, fact sheets, informationer fra DTU osv om din udveksling.

3. Tag en sprogtest, hvis dette er et krav fra værtsuniversitetet. Husk at gemme testresultatet, da det skal bruges i ansøgningen til universitetet.

4. Selvom vi fra DTU's side har udvalgt dig til en af de begrænsede udvekslingspladser, vi har til det pågældende universitet, vil du stadigvæk skulle sende en officiel ansøgning til værtsuniversitetet, som i sidste ende vil stå for at optage dig officielt. Dette foregår typisk online. Husk at sætte dig godt ind ansøgningsprocessen i god tid, da hvert universitet har sit eget ansøgningssystem, så vær tålmodig og brug lidt ekstra tid på at sætte dig ind i systemet. På de næste sider, fortæller vi lidt mere om 'Valg af kurser' og  'Dokumentation' i den forbindelse.

5. Du vil dernæst modtage svar på din ansøgning til værtsuniversitetet, hvor de i de fleste tilfælde vil bede dig om aktivt at bekræfte at du ønsker at sige 'ja tak' til tilbuddet om optagelse. Husk derfor at tjekke din mail ofte, efter du har søgt om optagelse.

6. Søg om kurser på værtsuniversitetet. Dette foregår online, og du vil som regel modtage et direkte link til det online kursuskatalog fra din kontaktperson på værtsuniversitetet.

29 APRIL 2024