Hvorfor tage på udveksling?

Et udvekslingsophold ses som en integreret del af dit studieforløb her på DTU - og der er mange gode grunde til at studere et semester i udlandet, som blandt andet giver dig mulighed for at:
- Opgradere dit CV
Et udvekslingsophold kan være med til at give dit CV en international vinkel og hjælpe dig til at skille dig ud fra mængden. Du kan her lægge vægt på specifikke kurser, du har færdiggjort, unikke research faciliteter du har arbejdet i såvel som de nye faglige og personlige kompetencer du kommer til at tilegne dig i udlandet.

- Forbedre dine sproglige kompetencer

Det er oplagt at udnytte et ophold i udlandet til at få finpudset dine sproglige kompetencer. Du kan vælge enten at tage til et engelsktalende land og forbedre dit engelsk, som du måske allerede bruger på dit studie på DTU. Men du kan også vælge at tage til et land, som har et helt andet lokalt sprog eller undervisningssprog fx. spansk, italiensk, tysk eller finsk, som måske kan gå hen og blive en fordel, når du søger internationale karrieremuligheder senere hen.

- Skabe et internationalt netværk
I udlandet vil du have rig mulighed for at skabe et internationalt netværk - både som en del af dit studie, hvor du vil omgås nationale og internationale studerende, undervisere og personale. I din fritid vil du også kunne opsøge lokale fællesskaber måske i forbindelse med en fritidsinteresse, sportsgren eller blive medlem af en af de mange student clubs/unions, som alle universiteter har.

Et internationalt netværk kan være med til at give dig et nyt syn på verden, dit studie og måske endda dit liv. Derudover kan din forståelse for at arbejde på tværs af nationaliteter og kulturer vise sig at være en stor styrke i dit fremtidige job og karriere.

- Opleve og lære at tilpasse dig en ny kultur
Det at være på udveksling kræver, at man er åben og modtagelig over for den nye kultur, dit værtsland inviterer dig ind i. Evnen til at kunne tilpasse sig og prøve at forstå en ny kulturer er en eftertragtet kompetence, som stiller dig i en god position - både i forhold til at udvide dit netværk tilbage på DTU, men også i forhold til en kommende arbejdsplads, når du er færdiguddannet.

Kort sagt - med et udvekslingsophold får du en oplevelse for livet!

29 APRIL 2024